-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48527 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

علت نام گذاري سورة مؤمن به اين اسم چيست و اين سوره در كجا بر پيامبر9 نازل شده است؟

سوره مؤمن كه در مكه بر پيامبر اكرمنازل شده داراي دو اسم است: 1ـ غافر 2ـ مؤمن. علّت نام گذاري آن به غافر به علّت سومين آية آن است كه ميفرمايد: غَافِرِ الذَّ نبِ وَ قَابِلِ التَّوْبِ ; خداوند آمرزندة گناه و پذيرندة توبه است. اما دليل نامگذاري آن به مؤمن آن ا ست كه در اين سوره، دربارة يكي از بندگان خوب خدا كه از همان ابتدا به حضرت موسيغ ايمان آورد، بحث شده و قرآن مجيد آن فرد را به عنوان مؤمن آل فرعون ياد كرده است: وَ قَالَ رَجُلٌ مُّؤْمِنٌ مِّنْ ءَالِ فِرْعَوْنَ يَكْتُمُ إِيمَـَنَهُوَّ; مرد مؤمني از آل فرعون كه ايمان خود را پنهان ميداشت.

اين فرد كه ايمان خود را آشكار نميكرد، فرعونيان تصور ميكردند از خودشان است، در حالي كه به موسيغ ايمان آورده بوده او مرتّب آل فرعون را نصيحت ميكرد، هنگامي كه فرعون تصميم كشتن موسيغ را گرفت او را از كشتن آن حضرت نهي كرد و گفت: ميخواهيد كسي را به قتل برسانيد كه ميگويد: پروردگار من (الله) است. در حالي كه معجزات و دلايل روشني از سوي پروردگارتان آورده است، سپس اضافه كرد اگر او دروغ گو باشد، دروغ وي دامن خود او را خواهد گرفت و اگر راست گو باشد ممكن است عذابهايي كه وعده ميدهد دامن شما را بگيرد، شرح حال اين مرد و دفاع هايي كه از حضرت موسيغ نموده در بيش از 20 آيه در اين سوره آمده كه از آية 27 شروع ميشود، سرگذشت مؤمن آل فرعون، درس بزرگي به همة انسانها ميدهد كه بشر وظيفه دارد در هر موقعيت در برابر كفر و ظلم و شرك مبارزه كند. او نشان داد كه يك فرد ميتواند با عزم و اراده، در فرد جبّاري مانند فرعون اثر بگذارد و پيامبر بزرگي را از خطر برهاند، مؤمن آل فرعون، بر اساس بعضي از روايات، سرانجام به شهادت رسيد و اين كه قرآن ميفرمايد: خداوند او را از توطئههاي شوم فرعونيان رهايي بخشيد، منظور اين است كه وي را از انحراف عقيده و تحميل كفر و شرك به او حفظ كرد.(ر.ك: تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 20، ص 3 به بعد.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.